I løbet af et barns institutionsliv er der mange overgange. Disse omfatter daglige overgange fra hjem til institution og fra institution til hjem, samt større overgange fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole.
I vores daglige overgange i institutionen understøtter vi børnene ved at benytte piktogrammer for at synliggøre hverdagen og de overgange, der opstår i løbet af dagen. Vi kan også bruge en Time Timer, så børnene visuelt kan følge med og se, hvornår de skal skifte fra den ene aktivitet til den anden. Vi tilpasser altid vores pædagogiske tiltag til vores børnegrupper og justerer os som pædagogisk personale.
Når et barn skal fra vores vuggestue til vores børnehave, bruger vi ugerne inden børnehavestart på at forberede barnet. Barnet kommer på flere besøg i børnehaven, og som udgangspunkt er der ikke behov for, at I som forældre tager fri ved børnehavestart. Vores mål er, at vuggestuebarnet bliver så tryg i børnehaven, at overgangen bliver blid. I kan dog forvente, at jeres barn bliver ekstra træt af alle de nye indtryk, det skal lære at kende.
Vi samarbejder med de omkringliggende skoler for at understøtte en god overgang fra børnehave til skole.